Sound Effects

An awarded crossmedia EE campaign to prevent hearing loss

The Sound Effects campaign aimed at frequent clubbers (16 to 30 years old) in Amsterdam to prevent hearing loss in music venues. The cross media campaign was based on target group analysis and research and created attention and involvement through storytelling, the entertainment-education strategy and the use of the central and peripheral route of persuasion.

	
Trailer SOUND Making of Sound Effects Cast SOUND. Photographer: Casper Cammeraat Model with earplug-hat Go out Plug in - logo DJ Joy - SOUND. Photographer: Casper Cammeraat Screenshot www.gooutplugin.nl Behind the scenes SOUND Youth media team Questionnaire effect study Pretest

Sound Effects

The Sound Effects campaign aimed at frequent clubbers (16 to 30 years old) in Amsterdam to prevent hearing loss in music venues. The cross media campaign was based on target group analysis and research and created attention and involvement through storytelling, the entertainment-education strategy and the use of the central and peripheral route of persuasion.

The project team issued two parallel websites. One was the GO>OUT PLUG>IN site, a content-oriented website (www.gooutplugin.nl) with several items and gadgets (int.al. a hearing-loss test). The other one featured an internet soap series called SOUND and other items which would make visitors curious after more subject-related content. Both websites invited visitors to visit the other site with clickable items. SOUND was broadcasted on the internet in 9 weekly episodes. SOUND is accessible through the internet on www.sound-soap.nl.
 

Publications & Downloads

  • Centrum Media & Gezondheid (2013). Sound Effects - Het verhaal, de uitdaging, het onderzoek en de implementatie (Dutch publication).
  • Bouman, M.P.A. & Jurg, M.E. (2010). Chatsessies met jongeren over uitgaan en harde muziek. Kwalon, 44 (2), pp. 32-39 (Dutch publication).
  • Fokkens, P. (2009). Go Out, Plug In: Campagne 'Sound Effects' brengt beleid, wetenschap en praktijk samen. Platform, 11, pp. 19-24 (Dutch publication).
  • Rijs, K., Meeuse, J., Jurg, J., Bouman, M. (2007). Deelrapport 1: formatief onderzoek uitgaanspubliek: Meningen van jongeren over uitgaan en harde muziek: Rapport van 94 chat-interviews onder uitgaande Nederlandse jongeren in de leeftijd van 16 tot 30 jaar, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Steen, L. (2008). Deelrapport 2 pretest Sound Check: Sound Efficacy, een formatieve- en summatieve evaluatie van een getailorde en niet-getailorde interventie binnen de context van een gehoorschadepreventie campagne, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Grinsven, B. van, Meijer, P., Bouman, M. (2008). Deelrapport 3 pretest onderzoeksmethodiek: Muziekbeleving en gehoor: Een nulmeting in Utrecht naar de kennis en perceptie van jongeren over maatregelen om het gehoor te beschermen tijdens het uitgaan, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Bouman, M., Hollemans, H. (2008). Deelrapport 4 pretest synopsis Sound Soap: Pre-test Script: Een 10-delige internet-soap over liefde, ambitie en decibellen, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Bouman, M., Hollemans, H., Fokkens, P. (2009). Deelrapport 5: Media Strategie Sound Effects, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Jurg, M., Bouman, M. (2009) . Deelrapport 6 Procesevaluatie Sound Effects: Een pilotcampagne ter preventie van gehoorschade tijdens het uitgaan, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Empelen, P. van (2009). Deelrapport 7 Summatief onderzoek: Evaluatie van de pilotcampagne ‘Sound Effects’ ter preventie van gehoorschade onder uitgaande jongeren, Centrum Media & Gezondheid, Gouda (Dutch publication).
  • Lubjuhn, S. & Bouman, M.P.A. (2009). Entertainment-Education in den Niederlanden und den USA. Was kann Deutschland davon lernen? In: merz (medien + erziehung), Zeitschrift für Medienpädagogik, 53. Jg., Nr. 4/2009, S. 44-49 (German publication). Click here to download the article.

 

Focus

Training and Capacity Building
Consultancy
Media production
Research

In collaboration with

Dutch Hearing Foundation
Endemol
Public Health Service of Amsterdam (GGD)